Krajowy System e-Faktur funkcjonuje od 1 stycznia 2022 r. Na zasadzie dobrowolności podatnicy mogą więc korzystać już z tej platformy. Ministerstwo udostępniło przy tym dostęp do platformy testowej umożliwiający twórcom oprogramowania sprzedażowego integrację z KSeF. Dzięki temu także pozostali podatnicy, którzy odkładają korzystanie z KSeF do czasu wejścia obowiązku, mogą przetestować jego działanie zarówno w zakresie wystawiania w nim faktur sprzedaży, jak i pobierania faktur kosztowych. W chwili obecnej dostępne są trzy środowiska, dla których lokalizacje wskazaliśmy poniżej.
Spis treści:
Środowisko produkcyjne
Informacje: https://ksef.mf.gov.pl/ Logowanie: https://ksef.mf.gov.pl/web/login Wersja produkcyjna jest realnym środowiskiem, które powoduje, iż wystawienie w nim faktury jest równoznaczne z wystawieniem faktury w trybie fakultatywnego systemu KSeF, a zatem ze wszystkimi konsekwencjami wprowadzenia jej do obiegu prawnego. Logując się środowiska produkcyjnego należy oczywiście korzystać z faktycznych danych uwierzytelniających zgodnych z rejestrem informacji o właścicielach firm.Środowisko przedprodukcyjne (KSeF demo)
- Informacje: https://ksef-demo.mf.gov.pl/
- Logowanie: https://ksef-demo.mf.gov.pl/web/login
Środowisko przedprodukcyjne testowe (KSeF test)
- Informacje: https://ksef-test.mf.gov.pl/
- Logowanie: https://ksef-test.mf.gov.pl/web/login
Jak zalogować się do KSeF (KSeF Demo logowanie)?
Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
- kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
- podpisem zaufanym, albo
- wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1–3, certyfikatem autoryzacyjnym powiązanym z parą kluczy szyfrujących, na którą składa się klucz prywatny i klucz publiczny, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień
Jakie funkcje posiada Krajowy System e-Faktur?
W KSeF podatnik ma możliwość:- nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
- uwierzytelnienia oraz weryfikacji uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, posiadanych przez podmioty, o których mowa w art. 106nb;
- wystawiania faktur ustrukturyzowanych;
- dostępu do faktur ustrukturyzowanych;
- otrzymywania faktur ustrukturyzowanych;
- przechowywania faktur ustrukturyzowanych; oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur;
- oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur; a) przydzielania identyfikatora zbiorczego dla co najmniej dwóch faktur ustrukturyzowanych wystawianych przez podatnika dla jednego odbiorcy; b) weryfikacji danych z faktur ustrukturyzowanych używanych poza Krajowym Systemem e-Faktur
- analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych.