Rozpoczął się popularny od dłuższego czasu w Polsce sezon obniżek i okazji zakupowych tzw. Black Week, czy Black Friday. Wielu z nas szuka okazji do tańszych zakupów. Niestety w tym roku jeszcze nie chroni kupujących dyrektywa Omnibus, która obowiązuje w Unii Europejskiej.
Prace nad jej zaimplementowaniem do polskiego porządku prawnego znajdują się obecnie na etapie legislacyjnym. Głównym założeniem dyrektywy Omnibus to unowocześnienie ochrony konsumentów, wzmocnienie skuteczności przepisów konsumenckich oraz dostosowanie do dynamicznie postępującej cyfryzacji.
Unia Europejska uznała, że należy ujednolicić prawo ochrony konsumentów. Dyrektywa zapewnia przejrzystość relacji sprzedawca – konsument. Zwiększa również świadomość konsumenta odnośnie produktu.
Dyrektywa Omnibus – transparentność cenowa
Dyrektywa Omnibus to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/216 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.
Podstawowym założeniem dyrektywy Omnibus jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.
Sprzedawca nie będzie mógł tworzyć pozornych promocji i obniżek oraz manipulować cenami np. sztucznie podnosić ceny przed planowaną akcją promocyjną i zmniejszać je przed promocją. Obowiązkowo będzie musiała być podana informacja, jaka cena obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Także musi być podana informacja o najniższej cenie towaru.
Zasady będą obowiązywać zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych oraz reklamach.
Indywidualne ceny – nowe obowiązki informacyjne
Będzie nowy obowiązek informacyjny. Sprzedawca będzie musiał poinformować kupującego o indywidualnym dostosowaniu ceny, w przypadku jeżeli stosuje narzędzia, które za pomocą algorytmu oceniają potencjał nabywczy klienta.
W zakresie usług cyfrowych i towarów z elementami cyfrowymi zostanie rozszerzona ochrona kupujących. Obecnie, zgodnie z ustawą jest wymóg informowania konsumenta o „funkcjonalności” i „interoperacyjności” treści cyfrowych. Wymóg ten będzie również dotyczył usług cyfrowych i towarów z elementami cyfrowymi. Dojdzie również konieczność informowania o „kompatybilności” towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych, o których sprzedawca wie lub powinien wiedzieć.
Kiedy wejdzie dyrektywa Omnibus w Polsce?
Dyrektywa weszła w życie 7 stycznia 2020. Natomiast państwa członkowskie miały czas na wdrożenie przepisów dyrektywy do 28 listopada 2021 i powinna obowiązywać od 28 maja 2022.
Na chwilę obecną w Polsce nowelizacja ustawy o prawach konsumenta jest na etapie prac w Senacie. Senatorowie proponują także przedłużenie vacatio legis. Pierwotnie miało być to 14 dni. Jednak zdecydowano, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2023 r.
Przepisy zaczną obowiązywać od Nowego Roku. Równolegle są też implementowane dwie inne dyrektywy: cyfrowa (w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczenia treści cyfrowych i usług cyfrowych – 2019/770) i towarowa (w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów – 2019/771). Ich implementacja jest już podpisana przez Prezydenta. Zmiany wejdą w życie od 1 stycznia 2023 r.
Źródło: https://www.prawo.pl/