Często w tematyce szczególnie związanej z zarządzaniem projektami IT pojawia się pojęcie Scrum. Co to takiego i z czym to się wiąże? W AURA Technologies pracujemy również w oparciu o metodykę Scrum, która stała się standardem w branży IT. Jednak ta metoda ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie występują zespoły projektowe.
W nowoczesnych firmach, które stosują cyfrowe rozwiązania jest konieczność stosowania efektywnych metod pracy. Przed rozpoczęciem współpracy z firmą IT warto poznać metody w jakich pracują ich zespoły.
Agile czyli zwinny sposób myślenia
W ostatniej dekadzie pojęcie „Agile” zyskało na popularności. W lutym 2001 r. reprezentanci nowych idei spotkali się w ośrodku wypoczynkowym Snowbird w Stanach Zjednoczonych. Efektem spotkania stał się symboliczny „Manifest Zwinnego Wytwarzania Oprogramowania” (z ang. Manifesto for Agile Software Development), czyli deklaracja ogólnodostępnych zasad i wartości dla wszystkich zwinnych metod. Manifest rozpoczyna się od czterech krótkich założeń, które regulują, jakie wartości są szczególnie cenione przez sygnatariuszy.
Źródło: Czym tak naprawdę jest Agile? | Deloitte
Jak działa Scrum?
Najpopularniejszą metodyka pracy Agile jest Scrum. Pojęcie Scrum zapożyczone jest z terminologii sportowej. W grze zespołowej rugby, zawodnicy formują tzw. młyn (ang. scrum), który oznacza wznowienie gry po faulu lub wybiciu piłki poza boisko. W tym kontekście w 1986 roku w artykule Harvard Business Review (HBR) pod tytułem „The New New Product Development Game” autorstwa Hirotaki Takeuchiego i Ikujiro Nonaki opublikowano po raz pierwszy ogólne założenia metodyki Scrum. Zgodnie z definicją w Podręczniku po Scrumie:
Scrum to uproszczone ramy postępowania, które pomagają poszczególnym osobom, zespołom i organizacjom wytwarzać wartość poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów. Scrum rozumiany jako ramy postępowania jest celowo niekompletny, definiuje jedynie elementy wymagane do wdrożenia teorii Scruma. Scrum opiera się na inteligencji zbiorowej jego użytkowników. Zamiast dawać ludziom szczegółowe instrukcje, reguły Scruma pozwalają kształtować wzajemne relacje i interakcje.
Iteracja (łac. iteratio – powtarzanie) to czynność powtarzania tej samej operacji w pętli z góry określoną liczbę razy lub aż do spełnienia określonego warunku. Mianem iteracji określa się także operacje wykonywane wewnątrz takiej pętli. Scrum jest to metodyka o charakterze iteracyjnym. Takie podejście do projektów oznacza, że tworzy się szczegółowy plan na najbliższy okres czasu – iterację. Zgodnie z tym podejściem zespół pracuje w danych przedziałach czasowych, które nazywane są przebiegami lub sprintami. W praktyce trwają od 1 do 4 tygodni.
Organizacja pracy, która opiera się na sprintach pozwala w efektywny i szybki sposób realizować zadania projektowe. Metodologia ta zakłada przejrzystość projektu oraz umożliwia wgląd do każdego pojedynczego zadania. Dzięki planowaniu każdego etapu każdy członek zespołu wie co ma robić w danej fazie projektu. Podczas krótkich codziennych spotkań (ang. Daily Scrum Meeting) zespół omawia zadania oraz wszystkie kwestie dotyczące sprintu.
Jakie role występują w SCRUM
W ujęciu tradycyjnym są trzy typy ról:
- Scrum Master – to lider, który odpowiada za organizację pracy zespołu. Dba, żeby proces był zgodny z metodologią Scrum. Jego rolą jest również wdrażanie oraz popularyzacja Scrum w firmie.
- Product Owner (Właściciel Produktu) – jest odpowiedzialny za rozwój produktu. Zgodnie z definicją zawartą w oficjalnym Przewodniku po Scrumie „Właściciel Produktu jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu wynikającej z pracy Zespołu Deweloperskiego”.
- Development Team (Zespół Deweloperski) – są odpowiedzialny za stworzenie planu działań czyli Rejestru Sprintu (ang. Sprint Backlog), zapewnienie ciągłości projektu oraz dostarczenie produktu.
Jakie korzyści dla Klienta wynikają z metodyki Scrum
Scrum świetnie sprawdza się w projektach IT. Tutaj bardzo ważna jest szybka reakcja. Konstrukcja Scrum pozwala w sposób naturalny na dostosowanie się do zmieniających się warunków oraz wymagań użytkowników. Klient jest równomiernie zaangażowany w projekt dlatego, że cały etap podzielony jest na poszczególne moduły.
Przewodnik po Scrumie autorstwa Kena Schwaber & Jeffa Sutherland mówi:
Fundamentem Scruma jest empiryzm i koncepcja lean. Istotą empiryzmu jest to, że wiedza wynika z doświadczenia, a decyzje podejmowane są na podstawie tego, co można zaobserwować.Scrum oparty jest o trzy filary empiryzmu.
- Przejrzystość (ang. Transparency) – każdy, kto bierze udział w projekcie musi mieć przejrzysty dostęp do prac. Również osoby (klienci) na rzecz, których tworzony jest produkt.
- Inspekcja (ang. Inspect) – dzięki przejrzystości, możliwa jest inspekcja, która pozwala zanalizować pracę zespołu np. umożliwia wykrycie błędu.
- Adaptacja (ang. Adapt) – polega na zmianach, które mają na celu dostosować produkt do aktualnych potrzeb.
Aby stosowanie Scruma mogło przynosić pożądane efekty, członkowie zespołu muszą doskonalić się w postępowaniu według pięciu wartości, jakimi są:
- Zaangażowanie
- Skupienie
- Otwartość
- Szacunek
- Odwaga
Źródło: Microsoft Word – 2020-Scrum-Guide-Polish.docx (scrumguides.org)
Czym jest elektroniczny obieg dokumentów? Co warto wiedzieć przed implementacją tego rozwiązania? Jakie są korzyści z przejścia od tradycyjnej na nowoczesną, elektroniczną formę obiegu dokumentów w firmie? Przeczytaj artykuł.