Jak zbudować swój wizerunek jako eksperta w danej branży? Personal branding oznacza strategię tworzenia marki osobistej. T. Peters (najbardziej wpływowy myśliciel biznesowy naszych czasów) po raz pierwszy użył ten termin w 1997 roku w publikacji „The Brand called you”. O jakich aspektach warto pamiętać przy kreowaniu własnego wizerunku jako eksperta w księgowości?
Kreacja swojego wizerunku jako eksperta w branży wymaga ciągłej pracy i rozwoju. Decydując się na wykonywanie zawodu księgowego warto zdobyć specjalistyczną wiedzę zaczynając od podstaw. Trzeba posiadać nie tylko odpowiednie kwalifikację, ale również istotne są pewne predyspozycje i cechy charakteru.
Jak odnaleźć swoją drogę w zawodzie księgowego
Zawód księgowego jest bardzo wymagający. Stałe doskonalenie swoich umiejętności i wiedzy jest konieczne. System prawny i podatkowy ulega ciągłym zmianom, a od księgowego wymaga się znajomości obowiązujących przepisów. Dlatego warto uczestniczyć w szkoleniach, konferencjach, wydarzeniach branżowych, aby śledzić trendy, poszerzać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe.
Trzeba również pamiętać, że w zawodzie księgowego kluczową rolę odgrywają kompetencje miękkie, takie jak: dokładność, skrupulatność, umiejętność analitycznego myślenia, zdolność do pracy pod presją czasu, umiejętność pracy w zespole, jak również dobra organizacja własna czasu pracy.
Jak zbudować swój wizerunek, jako eksperta w księgowości
Budowanie swojego wizerunku to proces, który tak naprawdę zależy od wielu czynników. Inaczej kreować będzie swój wizerunek osoba publiczna np. polityk, aktor, sportowiec. Zupełnie różnić się będą działania osoby, która chcę być postrzegana jako specjalista w konkretnej tematyce. Tak więc branża, w której działasz, cele jakie chcesz osiągnąć, jak również Twoja osobowość, zainteresowania etc. mają wpływ na to w jakim kierunku ewoluuje Twój wizerunek.
Pomyśl i określ swoją wartość dodaną. W czym jesteś dobry? Jaki masz wpływ na swoje otoczenie? Czym wyróżniasz się na tle konkurencji? Spróbuj zrobić analizę SWOT, która pozwoli Ci określić Twoje mocne, słabe strony, jak i szanse oraz zagrożenia. Zdefiniowanie Twojej wartości dodanej pomoże Ci w kreacji spójnego i profesjonalnego wizerunku, który przekona innych.
Twoja osobowość to kluczowy element Twojego wizerunku. Zastanów się, jakie cechy charakteru chciałbyś podkreślić. Pamiętaj, że Twoja osobowość musi być spójna, z tym co reprezentujesz i pokazujesz. Pracując w branży kreatywnej, Twój wizerunek może być oryginalny i wręcz powinieneś wyróżniać się z tłumu. W przypadku branży finansowej, czy księgowej przede wszystkim musisz wzbudzać zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą…
Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Dlatego zadbaj o swój wygląd. Odpowiednio dopasowany ubiór, obuwie, fryzura, zadbane paznokcie, zęby sprawią, że inni będą odbierać Cię, jako profesjonalistę. Możesz zastanowić się nad jakimś charakterystycznym elementem garderoby, który nieco wyróżni Cię i sprawi, że będzie kojarzył się z Twoją osobą. Może to być np. apaszka, krawat, okulary czy inny element w wyrazistym wzorze, czy kolorze.
Potrenuj przed lustrem sposób mówienia oraz postawę ciała. Unikaj nadmiernej gestykulacji. Mów wyraźnie i zdecydowanie, dzięki temu zyskasz pozytywne wrażenie w oczach innych. Pamiętaj również o umiejętności słuchania. Warto zadbać o sposób w jaki porozumiewasz się z innymi. Przerywanie, wchodzenie w innym w słowo z pewnością będzie źle odebrane. Staraj się słuchać ich potrzeb i być dla nich wsparciem, a w zamian otrzymasz pozytywne rekomendacje i zyskasz pozytywny odbiór Twojej osoby.
Znajomość zasad etykiety jest bardzo ważna w wielu sytuacjach, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Zachowanie się w sposób uprzejmy i kulturalny, przyczynia się do budowania dobrego wizerunku.
Buduj sieć kontaktów
Zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejsze i co chcesz osiągnąć w życiu. Określenie swoich celów i wartości pozwoli Ci na bardziej świadome podejście do budowania swojego wizerunku. Nie próbuj udawać kogoś, kim nie jesteś. Tylko bycie autentycznym sprawi, że zbudujesz pozytywne relacje z innymi ludźmi.
Otwórz się na innych. Nawiązanie kontaktów z innymi profesjonalistami z branży księgowej umożliwi Twój rozwój, jak również poznanie nowych trendów. Warto regularnie udzielać porad i dzielić się wiedzą z zakresu księgowości na różnego rodzaju forach internetowych, blogach, grupach w Social media, czy innych miejscach, gdzie użytkownicy szukają konkretnej wiedzy. Dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem pozwala na zbudowanie wizerunku osoby kompetentnej, która dostrzega potrzeby innych i chętnie pomaga.
Możesz iść za ciosem i zacząć prowadzić bloga lub stronę internetową, na której będziesz publikować ciekawe materiały, porady. W ten sposób możesz dotrzeć do nowych klientów i budować wizerunek eksperta. Opisz z jakimi przypadkami spotkałeś się w swojej pracy i jak udało Ci się rozwiązać problem.
Stwórz swój profil np. na Linkedin. To świetne miejsce, gdzie możesz zaprezentować swój wizerunek jako eksperta oraz ugruntować swoją pozycję. Nawiązuj kontakty z innymi, komentuj, publikuj na bieżąco. To na pewno zaprocentuje.
Pamiętaj, żeby być zawsze na bieżąco. Udział w szkoleniach i konferencjach pozwala na wymianę doświadczeń z innymi profesjonalistami.
Wykreowanie własnego wizerunku jako eksperta w księgowości wymaga ciężkiej pracy. Regularne dzielenie się wiedzą, publikacje, budowanie sieci kontaktów, promowanie swojej osoby, uczestnictwo w różnego rodzaju spotkaniach to niezbędne elementy do zbudowania pozytywnych relacji z innymi. Zastanów się, czy nie warto zdobyć dodatkowych certyfikatów, które pozwolą Tobie zyskać zaufanie klientów.
Zastanawiasz się jak rozciągnąć swoją dobę, żeby zyskać czas na działania związane z Twoim wizerunkiem?
Nowoczesne oprogramowania dla księgowych pozwolą zwiększyć Twoją efektywność i poprawić jakość pracy. Zautomatyzuj większość procesów księgowych i ułatw sobie Twoją pracę. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i skupisz się na innych działaniach.
Aplikacje księgowe są zabezpieczone i dostęp do nich mają tylko uprawnieni użytkownicy. Masz spokojny sen wiedząc, że dane finansowe Twoich klientów są bezpieczne.
Nowoczesne, skrojone na miarę Twoich potrzeb i budżetu aplikacje księgowe są w Twoim zasięgu. Dlatego zachęcamy już dzisiaj, umów się na bezpłatne i niezobowiązujące konsultację, podczas których dowiesz się więcej o nowych możliwościach.