W Polsce przedsiębiorcy płacą składki ZUS, które obejmują różne rodzaje ubezpieczeń społecznych. Składki te są obowiązkowe i mają na celu zapewnienie przedsiębiorcom świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych, takich jak emerytury, renty, chorobowe i inne. Wysokość składek ZUS jest uzależniona od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w danym roku kalendarzowym.
Składki ZUS dzielą się na kilka kategorii, z których najważniejsze to:
- Składka na ubezpieczenie emerytalne (składka emerytalna) – służy do gromadzenia środków na przyszłą emeryturę przedsiębiorcy.
- Składka na ubezpieczenie rentowe (składka rentowa) – obejmuje koszty związane z przyszłymi rentami w przypadku niezdolności do pracy.
- Składka na ubezpieczenie chorobowe (składka chorobowa) – umożliwia uzyskanie świadczeń chorobowych w przypadku choroby czy innej niezdolności do pracy.
- Składka na ubezpieczenie wypadkowe – obejmuje ryzyko wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych.
- Składka zdrowotna – pokrywa koszty ubezpieczenia zdrowotnego, które uprawnia do korzystania z publicznej opieki medycznej.
Składki ZUS w 2024 r – Ile wyniesie Zus w styczniu 2024?
Jak wynika z wyliczeń specjalistów składki podstawowe (bez składki na ubezpieczenie zdrowotnej) przekroczą kwotę 1600 złotych miesięcznie. Ta podwyżka wynika z prognozy rządowej w budżecie na 2024 r., że
przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wyniesie 7824 zł. Nastąpi wzrost o 12,8%. W roku 2023 r. wskaźnik ten wynosił 6 935 zł. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne w przypadku osób, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi kwota, nie niższa niż 60% prognozowanego
przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek. Mały ZUS Plus jest rozwiązaniem dedykowanym dla małych przedsiębiorców, którzy osiągają przychody poniżej 120 tyś. zł. Jak skorzystać z tego rozwiązania? Jakie warunki należy spełnić? Gdzie należy się zgłosić?
Czytaj więcej>> Autor: Monika Żołneczko
Specjalista ds. Marketingu w firmie Aura Technologies