Co oznacza wellbeing? Najprościej rzecz ujmując to dobrostan. Według definicji Encyklopedii PWN „dobrostan” to subiektywnie postrzegane przez osobę poczucie szczęścia, pomyślności, zadowolenie ze stanu życia. W dzisiejszych czasach równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym staje się coraz ważniejsza dla wielu osób. Niestety jak pokazuje raport “Workplace Wellness Statistics 2022” aż 67% pracowników doświadczyło umiarkowanego do wysokiego poziomu stresu, a 34% bardzo dużego stresu w pracy. Jeśli chodzi o lęk, odnotowano podobne poziomy. Odczuwalny stres zdecydowanie wpływa negatywnie na wydajność pracowników.
Z czego składa się wellbeing
Coraz więcej firm zwraca uwagę na dobrostan swoich pracowników. Z uwagi na dużą ilość godzin, które spędzają w pracy, zdrowie fizyczne i psychiczne często ulega wyczerpaniu. Dlatego też firmy oferują programy zdrowotne i wellness, w ramach których organizowane są np. zajęcia sportowe, fitness, sesje coachingowe etc. Wellbeing powinien być pomostem, który łączy równowagę między zdrowiem psychicznym i fizycznym.
Obejmuje on:
- dobrostan fizyczny
- dobrostan emocjonalny
- dobrostan finansowy
- dobrostan społeczny
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w firmie
Zdrowie i samopoczucie pracowników są kluczowe do osiągnięcia sukcesu przez firmę. Zachęcanie do zdrowego stylu życia i wprowadzenie dobrych nawyków z pewnością przyczyni się do pozytywnej atmosfery w pracy i zwiększenia poczucia satysfakcji z wykonywanej pracy. Jak również następuje poprawa wizerunku pracodawcy i zwiększenie atrakcyjności w oczach potencjalnych kandydatów do pracy.
Jak mówi Grażyna Sroczyńska CEO AURA Technologies:
To filozofia świadomej dbałości o dobrostan czyli poczucie komfortu człowieka, poprzez odpowiednio, WSPÓLNE budowane środowiska pracy, co pozwala na najlepszą wydajność i efektywność pracy. W rezultacie przekłada się to bezpośrednio na odczucie radości z życia zawodowego i prywatnego.
dodaje
Wellbeing w firmie to pewien zestaw działań, które są motywowane troską o dobrostan każdego pracownika/współpracownika, czyli poczucia wsparcia, poczucia celu i wartości pracy oraz bycia docenionym.
Dekalog wartości w Aura Technologies
Dekalog wartości to nasz KONTRAKT. Powstał po to aby elementy które mają kluczowy wpływ na nasze środowisko pracy i na nasz dobrostan były jasne dla wszystkich:
- Szanujemy i wspieramy się wzajemnie;
- Nasza różnorodność jest naszym atutem;
- Intermentoring jest naszą siłą sprawczości i skuteczności;
- Wykonujemy naszą pracę najlepiej jak potrafimy i bierzemy za nią odpowiedzialność;
- Cenimy pomysłowość i kreatywność ponad hierarchię;
- Dostarczamy to co obiecujemy – dotrzymujemy słowa;
- „tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi” Napoleon Bonaparte – błędy traktujemy wyłącznie jak naukę i źródło naszego doskonalenia;
- Stawiamy na otwartą komunikację – nie zakładamy niczego z góry, dopytujemy;
- Jesteśmy wobec siebie uczciwi i postępujemy etycznie;
- Przestrzegamy ustalonych zasad.
Jak podkreśla Grażyna Sroczyńska
Nasza firmie to nie tylko wypełnianie obowiązków, to również szereg działań, w tym charytatywnych do których zawsze serdecznie zapraszam pracowników. Budowanie relacji zaczyna się wtedy, kiedy w tym procesie bierzemy pod uwagę inne (w sensie różne od naszch) potrzeby drugiego człowieka. W dużym uproszczeniu chodzi o umiejętność patrzenia dalej niż czubek własnego nosa 😉 Na dobrą relację składają się zaufanie, szacunek, włączenie do grupy, czy otwarta komunikacja.
Dlatego też w AURA Technologies włączamy się w różne działania m.in. wspólny bieg w Poland Business Run, udział w Szlachetnej Paczce. Bardzo miłym momentem jest Giving Tuesday. To czas kiedy każdy pracownik może napisać dobre słowo skierowane do innych. Umiejętność patrzenia na człowieka przez pryzmat jego dobrych stron zmienia jakość naszego życia i naszych relacji, zarówno tych zawodowych, jak i prywatnych