Firma, która ma odpowiednio zoptymalizowane procesy biznesowe może skutecznie przeciwstawić się konkurencji. Metody z zakresu Lean Manufacturing pozwalają nie tylko na poprawę efektywności działów produkcyjnych. Mają również wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa m.in. upraszczają procedury, poprawiają jakość obsługi, redukują niepotrzebne koszty.
Najstarszy przewodnik po jakości powstał około 1450 roku p.n.e. i odnaleziony był w Egipcie. Jeżeli chodzi o pojęcie „jakość” to wprowadził je Platon (427-347 p.n.e.). Wywodzi się z greckiego „pojotes”. Natomiast Cyceron przetłumaczył je na łaciński – „gualitas”. Następnie słowo „jakość” w języku łacińskim zostało zaadaptowane przez niektóre języki nowożytne np. ang. quality. Według Platona jakość to stopień osiągnięcia przez przedmiot doskonałości.
Definicja jakości, jaką podaje Słownik jakości mówi, że jakość wyrobu jest to stopień spełnienia przezeń wymagań odbiorcy. Wzrost świadomości i oczekiwań klientów, zaostrzona konkurencja, regulacje prawne, konieczność szybkiej reakcji na zmiany społeczno-gospodarcze mają niewątpliwy wpływ na wzrost wymagań jakościowych w ostatnich latach. W rezultacie niezbędne jest wdrożenie odpowiednich narzędzi i metod, które pomogą usprawnić firmę w zakresie zarządzania i optymalizacji kosztów.
Czym jest Lean Manufacturing
Głównym ukierunkowaniem Lean Manfacturing jest eliminowanie marnotrawstwa poprzez zastosowanie odpowiednich technik i narzędzi. Termin „Lean Management” został użyty po raz pierwszy w 1990 roku w publikacji „The Machine that changed the world” (Maszyna, która zmieniła świat). Daniel Roos, James P. Womack oraz Daniel T. Jones (trzej naukowcy w Massachussets Institute of Technology w Bostonie) opublikowali pracę, w której porównali wyniki oraz nakłady pracy firm amerykańskich, europejskich oraz japońskich. Toyota Motor Coroporation wygrała ranking najbardziej efektywnej firmy. Według A. Bird (Encyclopedia of Japanese Business and Management):
Fundamenty Toyota Production System nie mogły zadziałać bez zespołowej pracy. TPS jest uznawany za jeden z przyczyn sukcesu rynkowego Toyoty, która z niewielkiej japońskiej firmy stała się globalnym koncernem i jednym z największych producentów samochodów na świecie.
Jak podaje J.K. Liker – zasady przewodnie Toyota Motor Corporation to:
- Przestrzegać litery i ducha praw każdego kraju i podejmować otwarte i uczciwe działania, by jako firma stać się dobrym obywatelem świata.
- Szanować kulturę i obyczaje każdego kraju oraz przyczyniać się do gospodarczego i społecznego rozwoju wspólnot lokalnych dzięki podejmowanych w nim działaniom.
- Poświęcać się w wytwarzaniu produktów bezpiecznych i nieszkodliwych dla środowiska oraz podnoszeniu jakości życia wszędzie i poprzez wszystkie działania.
- Tworzyć i rozwijać zaawansowane technologie oraz dostarczać wyróżniające się produkty i usługi zaspakajające potrzeby klientów na całym świecie.
- Pielęgnować kulturę przedsiębiorstwa wzmacniając kreatywność jednostek i wartość pracy zespołowej, szanując zarazem wzajemne zaufanie i szacunek kierownictwa i pracowników.
- Dążyć – dzięki innowacyjnemu zarządzaniu – do rozwoju w harmonii ze wspólnotą globalną.
- Pracować z partnerami gospodarczymi w dziedzinie badań i projektowania, aby osiągnąć stabilny, długoterminowy wzrost, a przy tym stale otwierać się na nowe partnerstwa.
Źródło: J.K. Liker, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata., MT Biznes, Warszawa 2005, s. 139
Toyota Production System został określony jako Lean Manufacturing czyli odchudzony system wytwórczy. Natomiast Lean Management to rozszerzenie koncepcji Lean Manufacturing. Terminologia „szczupła produkcja” to pomysł naukowca IMVP Johna Krafcika. „Szczupła” oznacza, że zużywa się połowę mniej zasobów niż w przypadku tradycyjnej produkcji. W swojej publikacji „Tryumf szczupłego systemu produkcyjnego” J. Krafcik po raz pierwszy użył sformułowania Lean Manufacturing.
Czym zatem jest Lean Management? Trudno o jednoznaczną definicję. Można stwierdzić, że jest to nowy sposób myślenia, gdzie m.in. pracownik czuje się odpowiedzialny za koszty, błędy są natychmiast eliminowane, obniżenie kosztów można osiągnąć dzięki wzrostowi efektywności pracowników.
Dlaczego warto wprowadzić Lean Manufacturing w firmie
Na pewno niewątpliwą zaletą Lean Manufacturing jest szybkość i precyzja w wykrywaniu zbędnych czynności w procesie produkcji. Pozwala na dostarczenie produktów zgodnie oczekiwaniami klienta. Samo wprowadzenie LM w firmie to długotrwały proces. Istotne jest czynnik ludzki. LM to długotrwała strategia, która ma na celu doskonalenie przedsiębiorstwa. Zaangażowanie pracowników, odpowiednia komunikacja i ciągłe usprawnianie to podstawy Lean Manufacturing. Rolą managerów jest wyznaczanie celów firmy. Ich zadaniem jest również uspokojenie pracowników, rozwianie ich wątpliwości i wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa w obliczu wprowadzanych zmian.
Wobec tego tylko działanie zespołowe – zarówno na linii pracownik – pracownik, jak i pracownik – kierownik może zaowocować sukcesem firmy. Początkowo koncepcja Lean została przyjęta przez duże, międzynarodowe koncerny. Z czasem jednak wynikło, że te zasady i narzędzia mogą być z powodzeniem stosowane w małych i średnich przedsiębiorstwach. Doskonale wiemy, że w każdej firmie jest potrzeba eliminacji marnotrawstwa, a Lean Manufacturing pozwala na skuteczne wprowadzenie zmian.
Zainteresował Cię temat Lean Manufacturing? Zapraszamy do śledzenia bloga AuraTech. Już wkrótce przedstawimy narzędzia, jakie daje Lean Manufacturing.
W książce „Kreatywność S.A.” Edwin Catmull (amerykański informatyk, współzałożyciel firmy Pixar i prezes Walt Disney Animation Studios) napisał – „Bez prawdziwej szczerości nie ma mowy o zaufaniu, a bez zaufania nie będzie kreatywnej współpracy”. Bez zaufania i kultury organizacyjnej firma nie może się rozwijać. To katalizatory innowacji w przedsiębiorstwie. Przeczytaj jak kultura organizacyjna wspiera innowacje.