Minimalny podatek dochodowy od 1 stycznia 2024 roku w Polsce wywołuje szereg obaw wśród przedsiębiorców, głównie ze względu na jego skomplikowany wzór obliczeniowy i liczne wyjątki. Chociaż ma on na celu uszczelnienie systemu podatkowego, to zarówno krytycy, jak i eksperci podkreślają, że może przynieść więcej problemów praktycznych niż przewidywanych korzyści dla budżetu państwa.
Podstawowym kryterium, które decyduje o obowiązku zapłaty podatku minimalnego, jest poniesienie przez spółkę straty podatkowej lub osiągnięcie zbyt niskiego udziału dochodu w przychodach (poniżej 2%). Dotyczy to głównie spółek będących podatnikami CIT, takich jak spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne, spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne oraz niektóre spółki jawne.
Spis treści:
Problemy związane z podatkiem minimalnym
- Określenie, czy przedsiębiorstwo podlega podatkowi minimalnemu, wymaga przeprowadzenia złożonych obliczeń i analiz. Wynika to z wielopoziomowego wzoru oraz licznych wyjątków i wyłączeń przewidzianych przez ustawę.
- Zdaniem przedsiębiorców i ekspertów, koszty związane z obliczeniem, analizą oraz poborem tego podatku mogą przekroczyć przewidywane wpływy budżetowe. Przeprowadzenie niezbędnych analiz wymaga zaangażowania zasobów i może być kosztowne, zwłaszcza dla mniejszych podmiotów.
- Podatek minimalny może zniechęcać do inwestycji, ponieważ opodatkowuje koszty ponoszone na rozwój firmy już w momencie ich ponoszenia. Krytycy argumentują, że może to osłabić skłonność do inwestowania w nowe projekty czy ekspansję.
- W obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, jaką przyniosły pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie, przedsiębiorcy wskazują, że wprowadzenie dodatkowego obciążenia podatkowego może nie być właściwą decyzją. Podkreślają, że sytuacja gospodarcza nie poprawiła się na tyle, by uzasadniać wprowadzenie nowego podatku.
Kto może skorzystać z wyłączeń
Pomimo ogólnych zasad, istnieje szereg wyjątków i wyłączeń, które mogą pozwolić niektórym przedsiębiorcom uniknąć płacenia podatku minimalnego. Dotyczy to między innymi nowo rozpoczynających działalność, podmiotów doświadczających znacznego spadku przychodów, przedsiębiorstw finansowych, podatników zajmujących się eksploatacją w transporcie międzynarodowym, a także małych podatników CIT.
Dwie metody rozliczenia podatku
Przedsiębiorcy stoją przed wyborem dwóch metod obliczenia podatku: standardowej, bazującej na 10% podstawy opodatkowania, oraz alternatywnej, gdzie podatek wynosi 3% wartości przychodów. Wybór metody obliczeniowej może mieć znaczący wpływ na ostateczną kwotę podatku do zapłaty.
Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego
Jednocześnie trwają prace nad wdrożeniem globalnego minimalnego podatku dla największych korporacji, zgodnie z dyrektywą UE, co może wprowadzić dodatkowe obowiązki dla polskich spółek i grup kapitałowych o przychodach przekraczających 750 mln euro. Polska, podobnie jak inne kraje UE, ma obowiązek dostosować swoje przepisy do tych wymogów, co może wpłynąć na przyszłe zobowiązania podatkowe wielkich korporacji działających na terenie kraju.
Webinar „Minimalny podatek dochodowy”
Wprowadzenie minimalnego podatku dochodowego w Polsce stanowi wyzwanie dla przedsiębiorstw, zwłaszcza w kontekście skomplikowanych procedur obliczeniowych i analiz wymaganych do określenia obowiązku podatkowego. Przedsiębiorcy powinni dokładnie przeanalizować możliwości skorzystania z wyjątków i wyłączeń, a także rozważyć, która metoda obliczenia podatku będzie dla nich najkorzystniejsza, biorąc pod uwagę specyfikę ich działalności oraz planowane projekty inwestycyjne.
Zapraszamy do obejrzenia webinaru z naszym ekspertem Patrycją Kubiesą.
___________________________
Dyrektywa CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) znacząco rozszerza zakres i wymogi dotyczące raportowania niefinansowego, wprowadzając nowe zasady dla tysięcy przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Pierwsze sprawozdania, zgodnie z nowymi zasadami, będą dotyczyć roku obrotowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 roku lub po tej dacie. Początkowo, do końca 2024 roku, dyrektywą zostanie objętych 150 firm w Polsce i 12 tysięcy firm w całej UE, które już podlegały dyrektywie NFRD (ang. Non-Financial Reporting Directive). Jak będzie wyglądać raportowanie ESG w Polsce?